Blog

Zabawki czy pomoce Montessori?

Pewnie większość z Was wie, że w placówkach Montessori nie ma klasycznych zabawek: autek czy lalek dla przykładu. No to, czym bawią się dzieci w takim przedszkolu? Otóż zabawek jest całe multum, w dodatku wszystkie są wystawione na półkach „pięknie podane” zazwyczaj na tacy dosłownie i w przenośni, wszystkie dostępne w każdej chwili dla chętnego […]

Lekcja trójstopniowa Montessori

Co to jest lekcja trójstopniowa Montessori? Twoje dziecko ciągle zadaje Ci pytania: Mamo, co to jest, a po co to jest, na co? Znasz to? To zasypywanie pytaniami ma kilka celów, ale dla małego dziecka, intensywnie rozwijającego mowę, najważniejszym jest klasyfikacja i poznanie wszystkiego, co je otacza. Na etapie intensywnego rozwijania mowy, do jej rozwijania, […]

Jakie powinny być materiały Montessori? – 5 zasad dobrych pomocy

Pomoce dydaktyczne Montessori, zabawki w duchu Montessori, karty Montessori, karty pracy Montessori, materiały Montessori. Jak wybrać dla dziecka faktycznie wartościowy materiał zgodny z zasadami Montessori? Zacznijmy od tego, że owe zasady wprowadziła sama Maria Montessori. Do dziś prawdziwe pomoce Montessori tworzone są według jej kryteriów. Wszystko po to, by stworzyć właściwe otoczenie, tzw. przygotowane otoczenie, […]

Sensoryka

Poznawanie świata poprzez zmysły Małe dziecko, które wkłada do buzi wszystko, co napotka: rączki, nóżki, zabawki, ubranka. Pamiętacie pewnie dobrze takie obrazki z życia Waszych dzieci. Sensoryczne doznania i doświadczenia są niezbędne dla rozwoju dziecka. Maria Montessori dobrze o tym wiedziała. Uważała, że nasz intelektualny odbiór i rozumienie świata mają swój początek w zmysłach. Właśnie […]

Życie codzienne – pedagogika Montessori

Placówki Montessori mają na półkach pomoce z pięciu wielkich działów. Są to: życie codzienne, edukacja językowa, matematyczna, sensoryczna, i najobszerniejsza, czyli edukacja kosmiczna. Słowo Kosmos trzeba rozumieć bardzo szeroko. Dział zawiera materiały o astronomii, ale i zoologię, chemię, botanikę, fizykę, sztukę, kulturę jednym słowem szeroko rozumianą wiedzę o świecie. Przyjrzyjmy się pierwszemu z działów, bo […]

Wielka Lekcja – Opowieść o Wielkiej Rzece

Wielkie Lekcje Montessori Edukacja Montessori opiera się na Wielkich Opowieściach, zwanych też panoramicznymi lub Wielkimi Lekcjami (choć z typowymi lekcjami nie mają wiele wspólnego 😊). Bliższe są spektaklom teatralnym albo snuciu historii przez dawnych opowiadaczy. Wielkie Lekcje mają dzieci inspirować do poszukiwań, pytań, pomysłów na samodzielną pracę. Nauczyciel nie daje odpowiedzi na wszystkie pytania, nie […]

Wielkie zestawy. Czytanie – jak pracować z materiałem Montessori?

Wielkie zestawy. Czytanie – co zawiera nasz materiał językowy? Tak jak wszystkie materiały Montessori do czytania, tak i nasz materiał językowy jest podzielony na trzy kolory: różowy, niebieski i zielony. To, co go wyróżnia od pozostałych materiałów, to podzielenie serii różowej, niebieskiej i zielonej na trzy poziomy trudności. Dla łatwego rozróżnienia zastosowaliśmy odcienie koloru różowego, […]

Karty trójdzielne Montessori

Karty trójdzielne Montessori to klasyczny materiał używany zarówno w przedszkolach, szkołach Montessori jak i w edukacji domowej. Jak cały materiał Montessori, tak i karty trójdzielne są genialne w swej prostocie. Są też bardzo efektywne w pracy z dzieckiem.   Karty trójdzielne Montessori Karty trójdzielne składają się z trzech elementów: karty z obrazkiem i podpisem, karty […]

Zabawy językowe – jak przygotować dziecko do nauki czytania?

Nauka czytania Montessori Do procesu trudnej nauki czytania musimy dziecko przygotować. Jest to proces, który zaczyna się tak naprawdę od urodzenia. Od samego początku mówimy do dziecka, uczymy go interakcji słownej. Dziecko rozwija mowę w sposób naturalny, instynktowny, etapami. Ten proces rozwijania mowy i słownictwa jest bardzo ważny w późniejszej nauce czytania. Wiek przedszkolny daje […]

Kontrola błędu w metodzie Montessori

Błąd jest przyjacielem dziecka Samodzielnie wykonana praca daje największą satysfakcję! Gdy dziecko wykona pracę samo, czuje się zadowolone, rośnie jego poczucie wartości i pewności siebie. Podstawową cechą pomocy Montessori jest wbudowana kontrola błędu. Dzięki niej dziecko może sprawdzić poprawność wykonanej samodzielnie pracy. Jeżeli gdzieś wystąpił błąd może również najpierw go zauważyć, poszukać poprawnej odpowiedzi i […]