Opublikowano Dodaj komentarz

Zabawy językowe – jak przygotować dziecko do nauki czytania?

lovemontessori karty słownictwo

Nauka czytania Montessori

Do procesu trudnej nauki czytania musimy dziecko przygotować. Jest to proces, który zaczyna się tak naprawdę od urodzenia. Od samego początku mówimy do dziecka, uczymy go interakcji słownej. Dziecko rozwija mowę w sposób naturalny, instynktowny, etapami. Ten proces rozwijania mowy i słownictwa jest bardzo ważny w późniejszej nauce czytania. Wiek przedszkolny daje ogromną zdolność do poszerzania słownictwa. To wtedy następuje intensywny rozwój mowy i jest to doskonały czas na wprowadzanie wszelkich zabaw słowotwórczych.

Słownictwo z otoczenia dziecka

Pierwszym etapem jest poszerzanie słownictwa z bezpośredniego otoczenia dziecka: domu, przedszkola, miasta, w którym mieszka itd. Najmłodsze maluchy najpierw poznają konkret. A więc pokazujemy dziecku konkretne przedmioty, czynności, wszystko co robimy, czym się otaczamy. Nazywamy je, określamy, opowiadamy o nich. Od tego konkretu dziecko będzie mogło przejść do następnego etapu – abstraktu i symboli.

Karty Montessori wzbogacające słownictwo

Drugi etap rozszerzania słownictwa to praca z pomocami Montessori, np. kartami wzbogacającymi słownictwo. Kart wzbogacających słownictwo przygotowaliśmy naprawdę sporo. Chociaż poszczególne karty służą różnym celom bezpośrednim, to cechą wspólną ich wszystkich jest poszerzanie słownictwa dziecka. Typowymi kartami Montessori wzbogacającymi słownictwo są np. Zwierzęta na wsi i ich dzieci – karty edukacyjne, Owoce polskie – karty trójdzielne, Zwierzęta leśne – karty trójdzielne, Rodzaje galaktyk – karty naukowe okrągłe oraz wiele innych. Materiały te nie tylko poszerzają słownictwo, ale również wzbogacają ogólną wiedzę o świecie.

Homonimy i antonimy – kolejny krok do wzbogacania słownictwa u dziecka

Poszerzaniu słownictwa służą wszystkie karty naukowe (tzw. karty części), pary logiczne, antonimy i homonimy. Dzieci bardzo lubią taki rodzaj zabaw językowych. Karty Montessori Homonimy część 1 – karty edukacyjne, Homonimy część 2 – karty edukacyjne uczą wieloznaczności słów i odkrywają słowa na nowo. To prawdziwa zabawa językiem polskim. Zestaw kart edukacyjnych Antonimy – karty edukacyjne pozwala dziecku poznać nowe słowa oraz powiązać je z innymi.

Rymujemy i sylabizujemy

Karty rymy, zabawy sylabowe, wysłuchiwanie nagłosu i wygłosu to jeszcze inna forma przygotowania dziecka do czytania. Takie materiały zwracają uwagę dziecka na strukturę fonologiczną słów, a także na takie aspekty mowy jak rytm, intonacja, akcent. Zabawy z rymami uświadamiają dziecku istnienie dźwięków w słowach. Rymy, część 1 – karty edukacyjne, Rymy, część 2 – karty edukacyjne.

Nauka liter

Okres przedszkolny to też doskonały czas na poznawanie liter, najlepiej na materiale konkretnym takim jak szorstkie litery, ruchomy alfabet itp. Nauka liter jest prowadzona równocześnie z rozwijaniem słownictwa. Znajomość liter jest niezbędna do nauki czytania.

Czytanie książek

Tego nie trzeba chyba specjalnie podkreślać. Czytanie książek dzieciom od najwcześniejszych lat to podstawa do poszerzania słownictwa, dostarczania wiedzy  o świecie, rozbudzania wyobraźni. Przede wszystkim to zachęta do samodzielnego sięgania po książki.

Wszystkie te zabawy słowotwórcze, gry dźwiękowe, karty Montessori dają dziecku przestrzeń i dużo czasu do przygotowania się do czytania. To proces, którego nie należy przyspieszać, ale poczekać na naturalną gotowość dziecka. Na pewno ujawni ją w odpowiednim czasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *