Wszystkie produkty
Samodzielnie wykonana praca daje największą satysfakcję! Gdy dziecko wykona pracę samo, czuje się zadowolone, rośnie jego poczucie wartości i pewności siebie.
Podstawową cechą pomocy Montessori jest wbudowana kontrola błędu. Dzięki niej dziecko może sprawdzić poprawność wykonanej samodzielnie pracy. Jeżeli gdzieś wystąpił błąd może również najpierw go zauważyć, poszukać poprawnej odpowiedzi i wreszcie odnaleźć prawidłowe działanie.
Jaka może być kontrola błędu :
• sensoryczna – ukryta w samym materiale, którą można dotknąć, zobaczyć, poczuć. Na takiej kontroli oparte są wszystkie materiały z działu sensoryki, karty trójdzielne lub nasz Układ Słoneczny. Kontrolą błędu w tym wypadku jest długość karty. Dziecko układa karty od najkrótszej do najdłuższej i w ten sposób uczy się kolejności planet.
• porównawcza – czyli praca według tzw. klucza. Tak zaprojektowane są np. nasze zestawy pomocy Montessori: Warstwy lasu – wielki zestaw lub Cykl życia małej i średniej gwiazdy – plansze, Cykl życia dużej gwiazdy – plansze. Karta kontrolna wskazuje poprawność wykonywanej pracy.
• osobowa – rodzic, nauczyciel prowadzi dziecko, tak by samodzielnie doszło do rozwiązania. Pamiętajcie, że dzieci uczą się też od innych dzieci.
My często stosujemy kontrolę błędu na odwrocie kart. Takimi samymi kolorami oznaczamy dwie karty pasujące do siebie. Dziecko, po ułożeniu materiału, samo sprawdza, czy rzeczywiście dobrze wykonało zadanie.
Kontrola błędu w materiałach Montessori daje dziecku rzeczywiste poczucie samodzielnie wykonanej pracy. Żeby się rozwijać, dziecko nie potrzebuje dorosłego w dobrze przygotowanym otoczeniu. Nauczyciel lub rodzic nie musi być w centrum jego uwagi. Możliwość samorozwoju i uniezależnienia się od dorosłego zapewnia przemyślany pod względem kontroli błędu materiał edukacyjny.
Najważniejsze jest to, co powiedziała sama Maria Montessori: „Nie powie też dziecku „Mylisz się”; słowa wymówki uderzyłyby je bardziej od słów, których chcemy je nauczyć”. Więc dajmy dziecku prawo popełniania błędów. Dajmy mu czas na opanowanie danego materiału. Podkreślanie i zwracanie uwagi na błędy może zniechęcić dziecko do dalszych poszukiwań, do dalszej pracy.
Categories: Home
< Go back to list