Życie codzienne – pedagogika Montessori

Placówki Montessori mają na półkach pomoce z pięciu wielkich działów. Są to: życie codzienne, edukacja językowa, matematyczna, sensoryczna, i najobszerniejsza, czyli edukacja kosmiczna. Słowo Kosmos trzeba rozumieć bardzo szeroko. Dział zawiera materiały o astronomii, ale i zoologię, chemię, botanikę, fizykę, sztukę, kulturę jednym słowem szeroko rozumianą wiedzę o świecie.
Przyjrzyjmy się pierwszemu z działów, bo z nim dziecko zetknie się najwcześniej.
Życie codzienne według pedagogiki Montessori
Życie codzienne to niemal podstawowe aktywności w każdym przedszkolu Montessori. Zakładanie kurtki, nalewanie do ustalonego poziomu, przelewanie wody z dzbanka do dzbanka (ze szklanego dzbanka dodajmy), nawlekanie, sortowanie, szycie prawdziwą igłą, wycinanie, zamiatanie, mycie rączek, samodzielnie przygotowana kanapka, sałatka. Te, tylko w skrócie wymienione z wielu innych, codzienne prace mają za zadanie przybliżyć dziecko do jednego głównego celu: do stania się samodzielnym.
Sama nazwa tego działu mówi o codzienności, o najbliższym otoczeniu dziecka. Stąd dziecko czerpie inspiracje i obserwacje do nauki. Czy opanowanie tych czynności jest najważniejszym celem? Według Mari Montessori niekoniecznie. Ważniejsze jest samo dążenie do budowania wewnętrznej dyscypliny, organizacji, niezależności, nauka kończenia podjętej pracy, budowanie zaufania we własne możliwości.
5 zasad pomocy dziecku w opanowaniu codziennych czynności?
1. Bądź cierpliwa(y)
Doceń wysiłek dziecka. Krzywo zapięło kurtkę? Nie szkodzi, ale samo ją założyło. Włożyło spodnie odwrotnie? Trudno, ale założyło samodzielnie. Gdy opanuje wkładanie nogawek, skupi się na innych elementach.
2. Nie wyręczaj
Stwarzaj możliwości do samodzielności. Mądrze pomagaj, czyli wtedy gdy jest to niezbędne. Jeśli widzisz koncentrację na pracy u dziecka pozwól mu pracować samodzielnie. W ten sposób dziecko przygotowuje się na przyszłe wyzwania, np. w szkole.
3. Daj przykład
Nie wyjaśniaj jak zrobić tylko pokaż jak coś wykonać. Dziecko uczy się przez naśladownictwo i obserwację.
4. Zaaranżuj przyjazną przestrzeń
Stwórz przyjazne otoczenie. Jeśli dziecko będzie zamiatać okruszki pokaż mu gdzie znajdzie łopatkę i miotełkę i gdzie ma ją potem odłożyć. Ustal jedno miejsce dla tych przedmiotów w zasięgu rączek dziecka. Zadbaj, by te przedmioty, były ładne, proste i funkcjonalne.
5. Podążaj za dzieckiem
Obserwuj, czym się aktualnie interesuje, co go zaciekawiło. Podsycaj i zaspokajaj jego ciekawość. Przygląda się z ciekawością, jak pierzesz? Zaproś je do wspólnej pracy: pokaż jak uprać skarpetki i je rozwiesić. Lubi przebywać w kuchni, gdy gotujesz? Znajdź dla niego aktywność, w której będzie mogło ćwiczyć samodzielność.
Zobacz nasze materiały z działu życie codzienne
Nasze materiały z działu życia codziennego pomagają rozwijać u dziecka koordynację ręka-oko, ćwiczą małą i dużą motorykę, precyzję oraz… przygotowują do aktywności szkolnych, np. do pisania. Są estetyczne, proste i zachęcają do pracy.
Sprawdź nasze wycinanki: